keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

The Barcelona Tales, osa V: Estadi Olímpic, Plaça d'Espanya ja paluu

Sunnuntaina oli tarkoitus herätä aikaisin, mutta lopulta pääsimme liikkeelle vasta kymmenen aikoihin. Hostelli oli myös luovutettava puoleenpäivään mennessä, joten päivän turistikierroksen joutui tekemään raahaten mukanaan kaikkia tavaroitaan. Päivän ensimmäinen etappimme oli Parc del Mirador, jonne emme kyllä koskaan päässeet. Tämäkin oli siis jonkin mäen huipulla, ja lähdimme kiipeämään mäelle ilmeisen väärältä puolelta, jolloin vastaan tuli lopulta vain umpikuja. Päästyämme takaisin alas ei jotenkin enää huvittanut etsiä parempaa reittiä mäelle, vaan sivuutimme kukkulan suosiolla. Jatkoimme taivallusta samoilla seuduilla ja toki kiipesimme lopulta toiselle kukkulalle, sillä ilmeisesti jok'ikinen nähtävyys tässä kaupungissa sijaitsee jossain korkeuksissa. Tykkään oikeastaan Madridin tasaisuudesta enemmän.

Estadi Olímpic
Seuraavaksi, päästyämme sinne seuraavalle mäelle, törmäsimme erinäisiin puistoihin. Ne olivat kaikki ihan kivoja, mutta eivät nyt mitään kovin ihmeellisiä. Tietenkin, koska olimme jälleen jossain vuoristossa, sieltä oli hyvät näkymät kaupungin ylle. Puistojen jälkeen oli vuorossa Estadi Olímpic (olympiastadion, jos tämä ei ollut arvattavissa). Se oli hieno paikka myös, arvostin ehkä enemmän kuin sitä lauantaista jalkapallokenttää. Sinnekin olisi ehkä päässyt sisälle, mutta hortoilimme jälleen vain ulkopuolella. Aikaa nyt kuitenkin oli rajoitetusti, sillä paluubussimme lähti jo klo 15.30.

Olympiastadionin jälkeen oli vuorossa lisää puistoja ja lopulta tavoittelemamme museo (Museu Nacional d'Art de Catalunya), jonka pihalta oli ehkä parhaat näkymät kaupungille, hienolle isolle suihkulähteelle ja paikalliselle Plaza de Españalle, Plaça d'Espanyalle. Plaça d'Espanyan kautta tietenkin kulki paikallinen Gran Vía. (Tajusin vasta, etten olekaan koskaan kirjoittanut tänne mitään Plaza de Españasta, hehheh. En olekaan käynyt siellä kuin n kertaa. Tietämättömille tiedoksi, että se on siis puisto yms. alue Madridissa, ja Gran Vía päättyy sinne.) Hieno iso suihkulähde on nimeltään Font Màgica de Montjuïc, ja ilmeisesti illalla siihen liittyy jokin musiikki+valo -show. Keskellä päivää tätä ei tietenkään ollut, joten tuli sitten sekin missattua.

Museu Nacional d'Art de Catalunya
Näkymä museon pihalta Plaça d'Espanyalle
Tässä vaiheessa kello alkoi olla jo kaksi, joten otimme metron ja suunnan kohti bussiasemaa. Bussi lähti klo 15.30 ja oli perillä Madridissa noin klo 23.50. Mukavat 8 tuntia siis taas matkustusta, ja tällä kertaa vielä illalla, joten koko matkaa ei voinut nukkua. Nukuin kyllä aluksi pari tuntia, sillä olin jälleen kaikesta kävelystä väsynyt. Sitten luin kirjaa, kunnes tuli liian pimeää, ja loppumatkan kuuntelin musiikkia ja torkuin. Selvittiin silti siitäkin! Nukkumaan pääsin joskus yhden aikaan, ja sitten taas maanantaina oli herätys klo 7. Olo ei ehkä ollut kovin rentoutunut kaiken tämän jälkeen, mutta kiva reissu kuitenkin. Madridissa ehtii taas nukkua! Ainakin välillä.