maanantai 27. kesäkuuta 2011

Metro de Madrid

Madridin metroverkosto on laaja ja toimiva. Aina välillä kuulee kauhukertomuksia isojen kaupunkien sekavista metrolinjoista, joista ei turisti ota mitään tolkkua, mutta täällä ovat asiat onneksi paljon paremmin. Linjoja on vissiin kaupungin alueella 11 kpl, alla kuva hienosta verkostosta. Metroja menee todella usein: päiväsaikaan parin minuutin välein ja iltasellakin tarpeeksi usein, joten ei koskaan tarvitse yrittää tähdätä mihinkään tiettyyn aikaan asemalle. Pisin aika, minkä olen joutunut odottamaan metroa täällä, on ehkä joku 5 minuuttia.

Metrokartta
Minun kotini on lähimpänä Santo Domingon metroasemaa (en ole vieläkään käynyt siellä, kun sieltä pääsee vain hassuihin paikkoihin), mutta lyhyen kävelymatkan päässä ovat myös Plaza de Españan ja Callaon asemat ja vähän pidemmän matkan päässä Gran Vían ja Solin asemat (niillä olen kaikilla sentään käynyt). Työpaikkani puolestaan on Méndez Álvaron aseman luona, joten lähiasemien lukumäärästä huolimatta sinne päästäkseen on pakko vaihtaa kerran metroa. Joskus aiemmin kirjoitin, että menen sinne Gran Vían aseman kautta, mutta sitä harrastin ehkä yhden viikon, kunnes vaihdoin lähempään Callaon asemaan. Matka-aika on varmaan aika sama, mutta eipähän tarvitse kävellä niin paljoa.

Linjat on värikoodattu hyvin ja asemilla on hyvät opasteet siitä, mitä kautta pääsee minkäkin linjan luokse. Ekaa kertaa metrolla matkustaessakaan ei joutunut siis pahasti pulaan, kun vaan seurasi rauhallisesti opasteita (ja tiesi, mille linjalle ja mihin suuntaan halusi). Ehkä karttaakin tärkeämpi lappu mukanapidettäväksi Madridissa onkin metrokartta, josta voi selvittää nämä asiat helposti. Yleensä aina hortoilenkin ympäriinsä ilman oikeaa karttaa, sillä aina jostain löytyy kätevästi metroasema, ja sieltä sitten pääsee aina jotenkin kotiin.

Pacífico. Metroa ei näy, koska kuvan tätskä käveli kriittisellä hetkellä kameran eteen.
Metroilu on suhteellisen halpaa - kertalippu maksaa euron ja 10 kerran lippu reilu 9 euroa. Lisäksi voisi hankkia jonkun kuukausilipun, joka tulisi vielä halvemmaksi, mutta olen pärjäillyt noilla 10 kerran lipuilla. Samalla lipulla voi matkailla metroverkossa vaikka kuinka pitkään, ja vaihtoaika loppuu tasan siihen, kun lähtee jonkun aseman porteista kohti ulkomaailmaa. Tämä on ihan kätevää, paitsi silloin, kun on unohtanut passinsa kotiin ja on jo maksanut itsensä sisään metroon, ja sitten pitääkin palata äkkiä kotiin. (Tapahtunut vain kerran. Passia tarvitsen joka aamu, että saan kulkukortin töihin.)

Metro on myös suosituin kulkuväline täällä: ruuhka-aikaan on vuorovälin lyhyydestä huolimatta aika täyttä, eikä täällä oikein muitakaan käteviä kulkuneuvoja ole. Jotain busseja tietenkin kulkee, mutta en ole niistä oikein ottanut selvää. Lisäksi on lähijunia, mutta niiden asemat ovat huomasti rajoitetummat kuin metron. Pyöräily täällä tosin on aika surkea kulkumuoto. En ole varmaan nähnyt yhtäkään pyöräilijää normaalissa katukuvassa (puistoissa kyllä), enkä oikein tiedä, mihin ne edes mahtuisivat ajamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti